BAROKNÍ KRKOLOMNOSTI

Datum: 11.09.2022
Čas od: 14:00 do: 15:00 hodin
Místo: Františkánský klášter

Ivo Hrachovec a barokní trio - koncert barokní hudby

Ivo  Hrachovec
Patří mezi přední operní pěvce v oboru lyrický bas. Je obdařen mimořádnou schopností pro ztvárnění jevištních postav. Je také vyhledávaným interpretem pro oratorní a koncertní díla. Je laureátem několika mezinárodních soutěží:

- 2011 – Catholica (Itálie)
- 1997 – Trnava, Karlovy Vary
- 1995 – Enna (Sicílie), Karlovy Vary
- 1994 – Lecce (Itálie),Trnava, Karlovy Vary

Narodil se roku 1968 v Novém Jičíně na Moravě. Nejprve se vyučil jako hutník operátor pro tváření kovů na Nové huti v Ostravě. Pak studoval operní zpěv u doc. Drahomíry Míčkové a klarinet u Petra Bohuše na Janáčkově konzervatoři v Ostravě. Dále pokračoval ve studiu operního zpěvu na Fakultě hudebního umění Ostravské univerzity. V roce 1993 absolvoval letní studijní pobyty v italské Sieně u maestra Carla Bergonziho.

Pro další hlasový růst bylo pro něj důležité setkání se slovenskou klavíristkou Katarínou Bachmanovou v roce 1998. Od roku 2004 spolupracuje s operní pěvkyní Simonou Procházkovou a klavíristou Bronislavem Procházkou. V roce 2006 absolvoval mistrovský kurz u Margret Hönig v Německu. V roce 2003 získal angažmá v Národním divadle v Praze na scéně Státní opery. Jeho nejlepší role jsou Vodník ve Dvořákově Rusalce, Sarastro a Sprecher v Mozartově Kouzelné flétně, Colline v Pucciniho Bohémě, Basilio v Rossiniho Lazebníku sevilském, Sparafucille ve Verdiho Rigolettovi, Raimondo v Donizettiho Lucii z Lammermooru a Geronio v Rossiniho Turkovi v Itálii.

V poslední době je jeho doménou zejména komický repertoár, jako např. Antonio ve Figarově svatbě nebo Alidoro v Rossiniho Popelce. Stále více se věnuje staré hudbě v rámci festivalů v Českém Krumlově, Valticích či Nových Hradech. Věnuje se také koncertní tvorbě, např. Mozartovo Requiem, Dvořákovo Requiem a Stabat Mater či Haendlův Mesiáš. Velmi rád zpívá také písně – natočil CD s Biblickými písněmi A. Dvořáka a výběr z Moravské lidové poezie a Ukvalské lidové poezie Leoše Janáčka. Zatím poslední nahrávkou je album duchovních písní a spirituálů – Večerní zvony.

BAROKNÍ TRIO
- Jakub Kydlíček - barokní zobcová flétna
- Lukáš Vendl - cembalo
- Michal Raitmajer - barokní cello

Jakub Kydlíček
Patří k vyhledávaným osobnostem scény staré hudby. Na konzervatoři studoval nejprve obory zobcová flétna a dirigování. Postgraduálně pak studoval u Coriny Marti na prestižním institutu staré hudby Schola cantorum basiliensis (Musik Akademie Basel) a dále na Conservatorio della svizzera italiana v Luganu, kde se specializoval na hudbu pozdního středověku a renesance. Během studií rovněž absolvoval řadu masterclass (P. Holtslag, W. van Hauwe, A. Solomon, C. van Heerden, B. Honig,...) a dále se vzdělával v oblasti improvizace (P. Ayrton), i operního a orchestrálního dirigování (G. Ch. Sandmann, M. Sieghart, C. Metters). Současně obhájil doktorát (Ph.D.) v oboru Historie.

Záhy po svém absolutoriu se stal pedagogem Pražské konzervatoře, kde  pod jeho vedením vzniklo respektované centrum studia staré hudby. Od roku 2012 je rovněž pověřen uměleckým řízením Barokního orchestru Pražské konzervatoře. Za nahrávku Haendelových předeher získal s BOPK titul laureáta rozhlasové soutěže Concerto Bohemia (2016). Od podzimu 2018 vyučuje zobcovou flétnu na Masarykově univerzitě v Brně.

Na poli staré hudby spolupracuje s předními soubory, jako např. Collegium 1704, Capella Regia, Collegium Marianum, Czech Ensemble Baroque Capella Mariana,... se kterými vystoupil na předních evropských scénách (Pražské jaro, Semperoper Dresden, Teatro Arriaga, Grand Theatre de Luxembourg, Salzburger festspiele, Bachtage Leipzig, Concentus Moraviae,...). Jako lektor je zván k výuce na seminářích a kurzech staré hudby a je častým hostem porot soutěží ve hře na zobcovou flétnu. Inicioval vznik několika soudobých skladeb pro zobcovou flétnu (např. sólový koncert P. Trojana) a uvedl řadu premiér soudobých skladeb.

Se svými soubory CONCERTO AVENTINO a MORE MAIORUM se věnuje především méně známý kapitolám evropské hudební historie. Je rovněž zakládajícím členem tria TRE FONTANE. Jako dirigent provedl mj. řadu novodobých premiér vokálně-instrumentálních děl - opera Les Amours de Ragonde J. J. Moureta, Abgesungene Betrachtungen F. A. Míči, České nešpory J. J. Ryby, v uplynulé sezóně dirigoval také světovou premiéru rekonstrukce opery Antonína Rejchy Guzmán. Pro festival Smetanova Litomyšl nastudoval české premiéry oper Pygmalion Jeana-Philippa Rameau, Aci, Galatea e Polifemo Geogra Friderica Haendela a Paride ed Elena Ch. W. Glucka.

Lukáš Vendl
Absolvoval Pražskou konzervatoř a Hudební fakultu AMU s hlavním oborem varhany u Prof. Jana Hory a Jaroslava Tůmy. Získal ocenění na několika domácích i zahraničních soutěžích. V roce 2002 studoval na Hochschule für Musik und Theater v Hamburku pod vedením Prof. Wolfganga Zerera. Poté obhájil disertační práci na téma hudební teorie 17. a 18. století.

Na Pražské konzervatoři  vyučuje kontrapunkt, basso continuo a interpretaci staré hudby.

Je varhaník a kantor Českobratrské evangelické církve. Působí také jako lektor, například na letních kurzech staré hudby ve Valticích na Moravě. Vede soubor barokních nástrojů Harmonia delectabilis a komorní vokální těleso Ensemble Guillaume. Spolupracuje s mnoha sólisty a soubory (Ensemble Inégal, Collegium 1704, Concerto Aventino)

Michal Raitmajer
Absolvoval studium na brněnské konzervatoři a později na Janáčkově akademii múzických umění obor historické violoncello pod vedením Marka Štryncla. Absolvoval řadu master classes a kurzů historické interpretace jak na violoncello, tak na violu da gamba u významných umělců i pedagogů jako jsou například: Michael Brüssing (AT), Libor Mašek, Petr Wagner, Marek Štryncl, Johannes Boer (NL), Josetxu Obregón (ESP), Jiří Bárta, Václav Luks (CZ), Jörg-Andreas Bötticher (CH) aj.

Jako komorní hráč spolupracuje s řadou renomovaných uměleckých souborů a orchestrů jako jsou například Collegium Marianum, Musica Florea, Czech Ensemble Baroque, Ensemble Inégale, Il Cuore Barocco, Capella Regia Praga. Rovněž spolupracoval s mezinárodně známými sólisty, jako jsou Barbara Maria Will, Hana Blažíková, Dagmar Šašková, Kateřina Kněžíková, Adam Plachetka, Roman Hoza, Jana Semerádová, Lenka Torgersen, Ján Prievozník a László Borsódy.

Věnuje se také pedagogické činnosti v rámci Gymnázia Pavla Křížkovského s uměleckou profilací, kde vyučuje obor violoncello a viola da gamba.

Translate »
crosslist